Minyak pati anti-kedut: sumber awet muda anda

Adakah anda sedang mencari cara untuk kekal muda tanpa pergi ke pakar bedah plastik? Mereka yang tidak mahu melihat dengan kekecewaan pada "kaki gagak" yang muncul menggunakan minyak pati anti-kedut. Dalam penerbitan kita akan bercakap tentang cara memilih minyak pati yang betul untuk muka dan yang bermakna akan memberikan kesan yang cepat. Pertimbangkan resipi untuk topeng yang paling berkesan dengan minyak pati untuk kedutan.

Apakah faedah produk penting untuk kulit?

Minyak pati mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada kulit dan sentiasa boleh dipilih untuk mana-mana jenis kulit:

  1. Produk mengandungi antioksidan yang menyingkirkan sel radikal bebas dan membenarkan ketepuan oksigen. Tanpa antioksidan, kulit kehilangan keanjalannya, kulit menjadi pucat dan kedutan semakin mendalam.
  2. Berbeza dengan bahan daripada buah zaitun atau kelapa, minyak pati tidak meninggalkan kulit berasa berminyak. Cecair mudah disapu dan tiada aduan kulit melekit pada masa hadapan. Banyak ubat menormalkan aktiviti kelenjar sebum, jadi penampilan kilauan berminyak di tengah hari tidak lagi mengganggu anda.
  3. Minyak geranium atau cendana melembapkan dan melembutkan kulit. Ia akan menjadi mungkin untuk melupakan pengeringan dan mengelupas dan mempercepatkan penuaan.
  4. Kulit memerlukan nutrien tambahan terutama pada usia tua. Penggunaan tetap minyak kegemaran anda menepu kulit dengan asid lemak sambil meningkatkan peredaran darah. Terima kasih kepada ini, setiap sel akan menerima bahan yang diperlukan dan anda tidak akan menua sebelum waktunya.
  5. Minyak pati merangsang pengeluaran kolagen. Terima kasih kepada protein ini, kulit mengekalkan ketegasan dan keanjalan, yang menghalang kendur dan berkedut.
Minyak pati untuk peremajaan kulit

Terdapat pendapat bahawa alam semula jadi telah memberi seseorang setiap peluang untuk mengekalkan kesihatan: anda hanya perlu mencari kaedah yang betul. Menggunakan bahan semula jadi, anda akan mengelakkan kos tambahan, dan hasilnya tidak akan lebih buruk daripada menggunakan krim mahal.

Peraturan untuk menggunakan minyak pati dalam kosmetik

Apabila memohon, jangan lupa tentang nuansa berikut:

  1. Rawatan muka anti-kedut yang penting boleh menjadi terlalu keras dalam bentuk pekat. Melembutkan kesannya dengan memperkayakan 1 sudu kecil. Bahan asas dengan beberapa titis eter. Sesetengah jenis boleh digunakan dengan kemas tetapi tidak disyorkan untuk digunakan di sekeliling mata.
  2. Harga sesuatu produk selalunya berbeza-beza berdasarkan kualitinya. Pilih strain organik untuk hasil yang maksimum.
  3. Molekul bahan tidak berbeza dalam saiz dan menembusi ke dalam lapisan dalam dermis. Kerana ini, mereka mempunyai keupayaan untuk menyembuhkan dan melembapkan kulit, tetapi penggunaannya tidak mempunyai kesan kumulatif. Jika anda berhenti menggunakan produk dengan kerap, penutup akan kembali kepada keadaan asalnya.
  4. Penggunaan minyak pati secara tetap untuk melembapkan kulit muka
  5. Membuat topeng dengan minyak pati untuk melawan kedutan tidak disyorkan semasa mengandung atau menyusu.
  6. Uji produk pada kawasan kecil untuk memastikan tiada intoleransi individu. Untuk melakukan ini, campurkan 1 titis minyak yang dipilih dengan 0. 5 sudu teh. Sapukan alas (jenis yang diperbuat daripada zaitun atau jojoba adalah sesuai), sapukan pada bahagian dalam pergelangan tangan dan biarkan selama beberapa jam.
  7. Dengan penyimpanan yang betul, produk tidak akan kehilangan sifatnya selama 5 tahun, jadi jangan berhemat pada pembelian: dalam jangka masa panjang, perbelanjaan akan membenarkan dirinya sendiri. Selepas membuat campuran komponen yang berbeza anda sendiri, tuangkannya ke dalam balang kaca gelap dan jauhkan dari cahaya matahari.

Adakah anda ingin menyemak sejauh mana bahan itu semula jadi? Letakkan setitik pada helaian kertas berwarna: cecair berkualiti tinggi akan cepat sejat, tidak meninggalkan kesan yang kelihatan di permukaan. Sekiranya anda melihat kesan yang kuat, maka pengilang menggunakan bahan tambahan (ujian tidak berfungsi dengan minyak nilam dan mur).

Ikuti peraturan ini apabila memilih minyak untuk topeng buatan sendiri, dan anda akan melihat peningkatan dalam penampilan.

Cara memilih bahan asas

Untuk mengelakkan bahan aktif daripada merosakkan kulit, campurkan dengan minyak pati asas. Apabila memilih yang kedua, pendekatan individu memainkan peranan penting, jadi pertimbangkan jenis kulit anda:

  • untuk biasa, jojoba, badam, minyak macadamia sesuai (anda juga boleh bereksperimen, tetapi elakkan cecair yang terlalu padat dan berat);
  • gunakan untuk minyak zaitun atau alpukat yang terlalu kering;
  • bahan yang diperoleh daripada biji aprikot telah terbukti berminyak;
  • Jika anda terdedah kepada jerawat, cuba strain hemp atau argan;
  • dengan kepekaan yang meningkat dan keradangan yang kerap, argan atau minyak kelapa sesuai.
Topeng muka anti-penuaan buatan sendiri dengan minyak pati dalam komposisi

Setiap bahan membekalkan antioksidan kepada kulit dan meningkatkan pengeluaran kolagen. Penggunaan tetap akan memberikan keanjalan penutup dan anda akan kelihatan muda tanpa mengunjungi salon kecantikan.

Jojoba: ciri-ciri tindakan

Bahan yang berasal dari jojoba dianggap sebagai salah satu pelembap terbaik. Itu bermakna anda lupa tentang kekeringan dan mengelupas, yang mempercepatkan penampilan kedutan. Komposisi termasuk komponen berikut:

  • vitamin B dan E;
  • silikon;
  • Tembaga;
  • Zink;
  • Iodin.
Minyak anti-kedut pelembap yang diperbuat daripada buah jojoba

Jangan ragu untuk membuat topeng kerana produk bukan komedogenik tidak akan menyumbat pori-pori. Iodin yang terkandung di dalamnya menggalakkan penyembuhan luka kecil, menurut laporan Kementerian Alam Sekitar dan Kesihatan Itali. Kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan biasa mempercepatkan pertumbuhan semula tisu dan merangsang pengeluaran kolagen. Ia juga diperhatikan bahawa bilangan kesan sampingan adalah kecil, jadi gunakan kaedah untuk menghilangkan kedutan di sekitar mata.

Cara membuat topeng buatan sendiri dengan jojoba

Topeng sedemikian diperlukan semasa penuaan, kerana komposisi cecair mendekati sebum. Dengan usia, pengeluaran menjadi perlahan dan penutup tidak menerima kelembapan yang mencukupi. Anda boleh menyelesaikan masalah dengan cara berikut:

  1. Kerana ekstrak jojoba adalah ringan, anda boleh menggunakannya untuk kedutan mata tanpa mencairkannya. Rawat kawasan bermasalah dengan sapuan ringan, biarkan bahan meresap dan keluarkan sisa dengan serbet (jangan sapu pada kulit, tetapi tekapkan kain pada muka).
  2. Minyak jojoba boleh digunakan tanpa cair pada muka
  3. Minyak itu juga menggantikan penanggal solek biasa anda. Lap muka anda dengan sapuan yang sedikit lembap semasa menanggalkan solek dan jangan basuh bahan tersebut dengan air. Terima kasih kepada teksturnya yang ringan, ia tidak meninggalkan rasa berminyak dan pendedahan yang lebih lama pada waktu malam memberikan sel bahan yang betul.
  4. Ia berlaku bahawa usia membawa bukan sahaja kedutan di muka, tetapi juga masalah hormon. Akibatnya, wanita dewasa mengalami masalah jerawat dan ruam yang boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat semulajadi. Anda memerlukan 1 sudu kecil. madu, 2 titis jus lemon, 8 strawberi tulen dan 1 sudu kecil. minyak jojoba. Campurkan bahan, rawat kulit dan biarkan selama 15-20 minit. Komponen menenun kulit dengan kelembapan, mencerahkan bintik-bintik penuaan dan mencegah pembentukan jerawat, kerana ia mempunyai kesan antibakteria.

Gunakan ekstrak jojoba untuk melicinkan kulit muka, leher dan belakang tangan. Formulanya juga menjadikannya sesuai sebagai asas untuk campuran kompleks.

Biji delima: sumber masa mudamu

Apabila memilih minyak pati, perhatikan produk yang diperoleh daripada biji delima. Doktor menggunakannya untuk melawan kanser kulit, tetapi faedahnya tidak berakhir di sana. Lagipun, warna merah yang kaya bahan itu disebabkan oleh kandungan flavonoid, tindakan yang memulihkan warna kulit. Produk ini juga melindungi daripada sinaran ultraungu, yang kekal sebagai punca utama penuaan kulit.

Faedah termasuk yang berikut:

  1. Minyak kosmetik untuk muka daripada kedutan yang diperolehi daripada biji delima memulihkan keratinosit - sel dalam epidermis. Hasilnya, lapisan atas kulit memenuhi fungsi perlindungan yang lebih baik dan kesegaran wajah dapat dikekalkan.
  2. Produk ini sesuai untuk jenis kulit yang berbeza dan tidak meninggalkan kesan berminyak. Jangan takut untuk menggunakannya walaupun anda mengadu tentang aktiviti berlebihan kelenjar sebum. Terima kasih kepada komposisinya, ia melegakan ruam, mengurangkan keradangan dan melicinkan parut yang kekal selepas jerawat. Mereka bukan sahaja akan menghilangkan kedutan, tetapi juga menghapuskan ketidaksempurnaan lain.
  3. Oleh kerana minyak kaya dengan antioksidan, ia merangsang pengeluaran kolagen dan elastin. Akibatnya, kulit memperoleh keanjalan dan ubah bentuk bujur muka berkurangan.
Minyak yang diperolehi daripada biji delima mengembalikan keanjalan kulit wajah dan melindungi daripada sinaran UV.

Keberkesanan produk juga dibuktikan oleh fakta bahawa ia sering dijumpai dalam komposisi krim anti-penuaan. Jika anda menggunakan komponen secara berasingan, anda tidak akan mendapat hasil yang lebih teruk.

Cara membuat topeng muka

Untuk mengelakkan kedutan daripada masih ketara selepas 50 tahun, gunakan secara teraturserumdengan produk yang diperbuat daripada biji delima. 1 sudu teh Campurkan bahan asas dengan sea buckthorn dan minyak rosehip (2: 1: 2). Tambah 4 titis minyak berikut ke dalam campuran:

  • Lavender;
  • geranium;
  • biji lobak merah.
Topeng muka dengan minyak biji delima dalam komposisi menjadikan kedutan kurang ketara

Produk ini juga digunakan untuk kulitsekeliling mata untuk kedutan, dan kawasan ini dicirikan oleh peningkatan kepekaan. Sapukan perlahan-lahan, beri urutan ringan dan genggam kawasan leher. Ulangi proses setiap malam untuk hasil yang cepat.

Untuk pemilikpenuaan dan kulit keringPelembap membantu. Ia terdiri daripada:

  • 1 sudu teh komponen utama;
  • 1 sudu teh minyak argan;
  • 2 sudu teh minyak zaitun.

Campurkan bahan-bahan dan gunakan campuran sebagai ganti krim malam: 2-3 titis sudah cukup. Minyak pati adalah baik untuk kulit di sekeliling mata, kerana ia perlu tepu dengan kelembapan kerana kekurangan kelenjar sebum.

Krim berasaskan minyak biji delima membantu menghentikan perubahan berkaitan usia pada kulit wajah

untukpenutup halus, ditutup dengan rangkaian lipatan, krim berasaskan produk biji delima adalah sesuai. Sekitar 2 sudu kecil. Tambah dana 3 sudu kecil. mentega shea cair dan sejuk, 2 sudu kecil. Air mawar dan pulpa hancur separuh daun gaharu bersaiz sederhana. Kisar bahan dalam pengisar sehingga adunan mencapai konsistensi berkrim. Jika anda menggunakan krim ini selepas menanggalkan solekan, anda akan menghentikan keradangan, melembapkan kulit dan menghilangkan tanda-tanda penuaan.

Kemenyan: resipi untuk topeng untuk peremajaan

Ejen penyembuhan yang berasal daripada kemenyan memulihkan keanjalan kulit dan mengatasi bintik-bintik penuaan. Jika kulit wajah menjadi tidak sekata dengan usia dan kedutan yang terhasil adalah ketara, gunakan minyak kemenyan.

Ia mempunyai kesan berikut:

  • memulihkan sel dan melindungi daripada kerosakan;
  • mengurangkan jerawat;
  • menghilangkan pori-pori yang terlalu tegang dan kedutan.

Minyak pati kemenyan amat baik untuk kulit di sekeliling mata kerana ia memulihkan keanjalan yang hilang. Sebagai asas, gunakan bahan yang berasal dari jojoba (2 sudu besar), di mana anda menambah 6 titis bahan utama. Pastikan anda melakukan ujian keserasian terlebih dahulu, jika tidak, anda berisiko mengalami kerengsaan kulit.

Penggunaan tetap meningkatkan tona dan keanjalan kulit. Rawat bahagian bawah mata setiap malam dan hasilnya akan ketara dalam beberapa bulan.

Alat ini sesuai untuk penuaan kulit dengan aktiviti berlebihan kelenjar sebum: selepas penggunaannya anda tidak akan berasa muka berminyak.

Lavender: Tingkatkan pengeluaran antioksidan anda

Minyak lavender digunakan untuk menyembuhkan luka. Tetapi ia juga mempunyai keupayaan untuk melindungi sel kulit daripada radikal bebas, yang menjadi salah satu faktor utama penuaan.

Adakah anda berfikir tentang minyak mana yang akan datang untuk menyelamatkan dalam memerangi perubahan berkaitan usia? Pertimbangkan hasil kajian yang dijalankan pada tahun 2013, mengikut mana penggunaan minyak lavender merangsang pengeluaran 3 antioksidan yang dihasilkan oleh badan:

  • glutation;
  • katalase;
  • hiperventilasi.
Minyak pati lavender melindungi sel kulit muka daripada radikal bebas

Penggunaan topeng dengan minyak lavender mengaktifkan sumber perlindungan badan, dan untuk meningkatkan hasilnya, ia patut menggunakan komponen lain:

  • cairkan 2 sudu besar. l. minyak kelapa dalam mandi air;
  • tambah 10 titis ekstrak lavender.

Sapukan jisim yang terhasil pada kulit di sekeliling mata, antara kening dan pada lipatan nasolabial. Gosok produk dengan gerakan urut untuk melancarkan peredaran darah dan menepukan sel dengan nutrien. Campuran ini juga boleh digunakan untuk merawat selaran matahari atau untuk menghaluskan parut kecil. Anda juga boleh menyingkirkan perubahan berkaitan usia dengan topeng berikut:

  • pada 3. 5 jam. l. Minyak jojoba, masukkan 2 titis bahan yang berasal dari lavender;
  • masukkan 2 titis minyak biji lobak merah.

Sapukan campuran dua kali sehari selama 2 minggu dan pengeluaran kolagen akan meningkat. Selebihnya campuran boleh disimpan dalam botol kaca dengan penutup yang ketat.

Minyak lavender boleh digunakan dalam campuran meningkatkan kolagen

Untuk menghilangkan bintik-bintik penuaan, campurkan ramuan dengan minyak kemenyan dan rawat kawasan yang terjejas 2 kali sehari: pada waktu pagi dan sebelum tidur.

Kesimpulan

Dengan menggunakan bahan semulajadi untuk kulit muka, anda mengurangkan kesan radikal bebas, meningkatkan pengeluaran kolagen dan menghilangkan bintik-bintik penuaan. Ia hanya penting untuk memilih jenis minyak, disesuaikan dengan ciri-ciri kulit anda, dan untuk mencairkan bahan aktif dengan asas. Walaupun hasilnya tidak dapat dilihat dengan serta-merta, selepas beberapa bulan penggunaan biasa anda akan melihat bahawa anda kelihatan lebih muda.